Forskrift om delvis allmenngjøring av Landsoverenskomsten for elektrofagene
I kraft fra: 2026-11-06
§ 1 . Grunnlaget for allmenngjøring
Forskriften er fastsatt på grunnlag av Landsoverenskomsten for elektrofagene 2026–2028 mellom Næringslivets Hovedorganisasjon og NHO Elektro på den ene siden og Landsorganisasjonen i Norge og EL og IT Forbundet på den annen side.
§ 2 . Virkeområde
Forskriften gjelder for bedrifter som utfører installasjon, montasje og vedlikehold av elektriske anlegg for automatisering, data, telekommunikasjon o.l. Forskriften gjelder for arbeidstakere som utfører slikt arbeid i slike bedrifter.
Forskriften gjelder ikke for petroleumsvirksomheten til havs.
Med faglært arbeidstaker menes arbeidstaker med offentlig godkjent fagbrev, DSB godkjenning eller tilsvarende utdanning innenfor det fagfelt arbeidstaker utfører arbeid. Utenlandske fagbrev som er godkjent av NOKUT er sidestilt med norsk fagbrev.
Forskriften gjelder ikke lærlinger og personer på arbeidsmarkedstiltak.
Arbeidsgiver og den som i arbeidsgivers sted leder virksomhet som utfører arbeidsoppdrag som nevnt i første ledd skal sikre at bestemmelsene i forskriften gjennomføres.
Forskriften gjelder også i Longyearbyen og Ny-Ålesund på Svalbard.
§ 3 . Lønnsbestemmelser
kr 282,95 for faglærte som utfører fagarbeid. kr 254,27 for øvrige arbeidstakere.
17 % ved to-skiftsarbeid. 27,3 % ved tre-skiftsarbeid.
Ved skiftarbeid kan to- eller tre-skiftordninger, samt helkontinuerlig skift avtales.
Fra 37,5 timer–36,5 timer 2,74 % Fra 37,5 timer–35,5 timer 5,63 % Fra 37,5 timer–33,6 timer 11,61 %.
Kompensasjon for forkortet arbeidstid i forbindelse med skiftarbeid regnes av reell timelønn.
Som regelmessig skiftarbeid regnes sammenhengende arbeidsoppdrag av minst 14 dagers varighet. Arbeidet anses som sammenhengende selv om arbeidet ikke foregår på lørdag/søndag.
§ 4 . Arbeidstid
Den ordinære arbeidstid skal ikke overstige 37,5 timer pr. uke.
§ 5 . Godtgjøring for overtid
Det skal betales et tillegg for arbeid utover ordinær arbeidstid med 50 % av timesatsen i § 3 første ledd. For arbeid utover ordinær arbeidstid i tidsrommet mellom kl. 21.00 og kl. 06.00 og på søndager og helligdager skal det betales et tillegg på 100 % av timesatsen i § 3 første ledd.
§ 6 . Utgifter til reise, kost og losji
For arbeidsoppdrag hvor overnatting utenfor hjemmet er nødvendig, skal arbeidsgiver dekke nødvendige reiseutgifter ved arbeidsoppdragets begynnelse og slutt.
Før arbeidsgiver sender arbeidstaker på oppdrag utenfor sitt hjemsted, skal det være avtalt ordninger vedrørende kost og losji. Arbeidsgiver skal som hovedregel sørge for kost og losji, men kan også dekke kostnader gjennom fast diettsats, betaling etter regning e.l.
§ 7 . Unntak
Forskriften kommer ikke til anvendelse dersom arbeidstaker samlet sett er omfattet av gunstigere lønns- og arbeidsvilkår etter avtale eller etter det lands rett som ellers gjelder for arbeidsforholdet.
§ 8 . Ikrafttreden og opphør
Forskriften trer i kraft 6. november 2026.
Forskrift 21. oktober 2024 nr. 2536 om delvis allmenngjøring av Landsoverenskomsten for elektrofagene oppheves samtidig med ikrafttredelse av denne forskrift.